منتدى تمريض المنصورة
التمريض وفتاوى الشيوخ Aa55a064e87af3a1c95a160d88272b425g
منتدى تمريض المنصورة
التمريض وفتاوى الشيوخ Aa55a064e87af3a1c95a160d88272b425g
منتدى تمريض المنصورة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابهأحدث الصورالتسجيلدخول
*بسم الله الرحمن الرحيم * اهلا وسهلا مرحبا بكم فى منتدى تمريض المنصورة* *منتدى تمريض المنصورة يرحب بجميع الزائرين* الاعضاء الكرام والزائرين هذا المنتدى انشىء من اجل خدمة الجميع فمعامن اجل نشاطه وتقدمه نشارك باالردوالمشاركة فى الموضوعات والمسابقات* للشكاوى من الزائرين يرجى كتابتها فى قسم الشكاوى الخاص فى المنتدى*اشترك الان فى صفحة المنتدى على الفيس بوكfuturestars وكون معنا دائما *
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» حفل توزيع الحاسبات اللوحية على الطلبة المتفوقين في جامعة بنها
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالخميس نوفمبر 28, 2013 11:38 am من طرف رهواندا

» مبادرة مصر اولا المبادرة المثالية
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 20, 2013 9:45 am من طرف رهواندا

» دورات تدريبية لتوصيف البرامج وخرائط بنوعية بنها
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 13, 2013 11:40 am من طرف رهواندا

» حفل خريجين كلية الاداب قسم اللغة الفرنسية وافتتاح مبادرة بداية
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 11, 2013 11:35 am من طرف رهواندا

» هام لجميع الطلبة بالكليات بجامعة بنها
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالإثنين مايو 27, 2013 11:15 am من طرف رهواندا

» Pharmacology Questions ..الحق معانا
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 19, 2012 6:33 pm من طرف the death blow

» Nursing role of medication
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء ديسمبر 19, 2012 6:29 pm من طرف the death blow

» حملة الدفاع عن هوية مصر الاسلامية
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء مارس 14, 2012 12:14 am من طرف eng.mirooo

» هل تعلم؟.....معلومات طبية قيمه جدا
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالخميس مارس 08, 2012 3:34 pm من طرف أم معتز

» زوج مخنوق جداااا
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالسبت ديسمبر 17, 2011 5:02 pm من طرف eng.mirooo

» جراحة Disphgia
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 31, 2011 10:43 pm من طرف المصري

» محاضرة الفارما
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 31, 2011 10:40 pm من طرف المصري

» تمريض
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالإثنين أكتوبر 31, 2011 10:33 pm من طرف المصري

» سؤال هااام جدا
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 15, 2011 5:53 pm من طرف براءة

» رساله لجميع الأعضاء
التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالخميس أكتوبر 06, 2011 4:06 pm من طرف the death blow

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 بحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

التمريض وفتاوى الشيوخ

myloveegypt
عود ريحان
ayosh
eng.mirooo
8 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
????
زائر

التمريض وفتاوى الشيوخ Empty
مُساهمةموضوع: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 4:38 pm

إخوانى وأخواتى ملائكة الرحمه فى هذا الموضوع الغايه فى الأهميه نكتب فتاوى الشيوخ عما يخص مهنتنا الساميه من ممرضين أفاضل وممرضات فاضلات

وقد أحضرت لكم بعض الفتاوى لقضايا تهمنا بناتا وشبابا وأرجو منكم التفاعل لتعم الإفادة بيننا جميعا حتى نكون إلى الله أقرب

وجزاكم الله كل خير

خلوة الممرض بالممرضة في المستشفى

أنا ممرض وأعمل في تمريض الرجال ومعي ممرضة تعمل معي في نفس القسم في وقت ما بعد الدوام الرسمي ويستمر ذلك حتى الفجر ، وربما حصلت بيننا خلوة كاملة ، ونحن نخاف على أنفسنا من الفتنة ولا نستطيع أن نغير من هذا الوضع فهل نترك الوظيفة مخافة لله وليس لنا وظيفة أخرى للرزق ؟.

الحمد لله
لا يجوز للمسؤولين عن المستشفيات أن يجعلوا ممرضاً مداوماً وممرضة يبيتان وحدهما للحراسة والمراقبة ، بل هذا غلط ومنكر عظيم ، وهذا معناه الدعوة للفاحشة ، فإن هذا الرجل إذا خلا بالمرأة في محل واحد فإنه لا يؤمن عليهما الشيطان أن يزين لهما فعل الفاحشة ووسائلها ، ولهذا صح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : ( لا يخلون رجل بامرأة فإن الشيطان ثالثهما ) فلا يجوز هذا العمل ، والواجب عليك تركه ؛ لأنه يفضي إلى ما حرم الله عز وجل ، وسوف يعوضك الله خيراً منه إذا تركته لله سبحانه ، لقول الله عز وجل : ( ومن يتق الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب ) الطلاق/2-3 ، وقوله سبحانه : ( ومن يتق الله يجعل له من أمره يسراً ) الطلاق/4 , وهكذا الممرضة عليها أن تحذر ذلك وأن تستقيل إذا لم يحصل مطلوبها ، لأن كل واحد منكما مسؤول عما أوجب الله عليه وما حرم عليه .

كتاب مجموع فتاوى ومقالات متنوعة لسماحة الشيخ العلامة عبد العزيز بن عبد الله بن باز رحمه الله . م/9 ص/430.

فتوى تلقَّي شيئًا من الهدايا أو الخدمات أو المال
[size=16]

(الجواب الكافي)

من كان موظفًا وظيفة عامة للدولة فإنه لا يجوز له أن يتلقَّى شيئًا من الهدايا أو الخدمات لأجل كونه في هذه الوظيفة، فإن هذا نوع من الغلول المحرم، وكذلك لا يجوز له أن يلغي رسومًا نظير أداء معاملة حكومية لمعرفته بشخص ما أو قرابته منه أو ما شابه.
د. عبدالحي يوسف – قناة المجد

????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 4:51 pm

الإذان و الإقامة في أذن المولود في المستشفى

السؤالنحن نعمل احيانا ً في قسم الحضانة بالمستشفى وفي وقتالزيارة يكون باب الحضانة مغلق و يرى الأب طفله من خلف الباب الزجاجي و بعضهم يطلبأن يؤذن ويقيم في أذن المولود فأفتح الباب لعلمي ان هذا من السنة بالرغم من ان فتحالباب وقت الزيارة مخالف !!!
السؤال هل يستطيع الأب إقامة هذه السنة بعد خروجالمولود من المستشفى و هل تقوم بها الأم مكانه؟!

الجوابما وَرَد في الأذان في أُذن المولود ضعيف ، إلاّ أنه عَمِل بهبعض السلف .
وما وَرَد بشأن الإقامة في أذنه أضعف ، فلا يُعمل به .

والمقصود أن يكون نداء التوحيد أوّل ما يَطْرُق سَمْعَـه ، فلا يصح أن يكونبعد أيام .

والله تعالى أعلم .

المجيب / الشيخ عبدالرحمن السحيمعضومركز الدعوة و الإرشاد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتهما حكم مهنةالتمريض من حيث ان الممرضه قد تلامس رجلا مريضا أو قد تخرج في حملات تطعيم وتسير فيالشوارع لوحدها مع رجل واحد او رجلين اذا لم يتوفر لهارفيقة؟؟الجواب: لا شك أن النساء بِحاجة إلى أن يُمرِّضهنّ نساءمن بنات جنسهنّ ، والملاحَظ في كثير من المستشفيات أن الذّكور يُمرِّضون الإناث ،والعكس ، الإناث يُمرِّضن الرِّجال !

وإذا كانت مهنة التمريض سيحفّ بهامُنكرات ، مِن مثل الخلوة بالأجنبي – وهو كثير – ومِن مثل زوال الحواجز بينالذَّكَر والأنثى ، ومِن مثل خروج المرأة مع رجل أجنبي عنها ، بل قد تُسافِرالممرِّضة مع سائق الإسعاف !

إلى غير ذلك من المنكرات ؛ إذا كان هذا سوفيَحفّ بمهنة التمريض فإنه لا يجوز للمرأة أن تَعمل بها .

وإذا كانت تعلّمتتلك المهنة فيُمكن أن تعمل في مستشفيات خاصة في أقسام النساء ، أو في بعضالمستوصفات والمراكز الصحية التي تكون أقسام النساء فيها معزولة تماما عن الرِّجال .

وإذا احتاج الرَّجل أو اضطُرّ إلى تمريض امرأة ، فتتولّى ذلك امرأة كبيرة .والله تعالى أعلم .

المجيب الشيخ/ عبدالرحمنالسحيمعضو مركز الدعوةوالإرشاد

????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 5:08 pm

عنوان الفتوى حكم حقن الممرضة الإبر للرجالالسؤال هل يجوز لي أن أعمل كمساعدة لممرض بحيث أقوم بضرب للإبر في المؤخرة سواء للنساء أو للرجال في حالة عدم تواجده بالعيادة ، بالإضافة إلى قياس الضغط إلى آخره، وخصوصا أنني بحاجة إلى ذلك المال الذي سوف أتقاضاه إن شاء الله تعالى . وشكرا جزيلا و جزاكم الله عنى وعن الإسلام أعظم الجزاء والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته؟الفتوى الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد :

فعمل المرأة في ذاته جائز، بل قد يكون مستحباً أو واجباً، إذا احتاجت إليه، كأن تكون قد فقدت عائلها بطلاق أو ترمل، أو يتم، أو عجز عن الإنفاق والكسب، ولا رزق لها تعيش منه، مع قدرتها على الكسب الذي يغنيها عن السؤال والتعرض للناس .
وكذا الحال إذا كانت المرأة تعمل عملاً يحتاجه المجتمع نفسه، كأن تكون طبيبة، أو ممرضة للنساء، أو معلمة لهن، فيجوز لها أن تعمل في هذا المجال، ولو لم يكن بها حاجة إلى العمل لحاجة المجتمع إلى ذلك، بل ربما كان عليها واجباً في بعض الأحوال .
وعلى المرأة التي تعمل أن لا تعمل في مجال يستلزم فيه عملها الاختلاط المحرم بالرجال الأجانب، أو الخلوة بهم، وإن دعت الضرورة إلى الاختلاط بالرجال، فليكن في أضيق نطاق، لأن الضرورة تقدر بقدرها، ولابد من تجنب الخلوة بالواحد منهم على كل حال .
كما لابد أن تكون ملتزمة بحجابها وحشمتها ووقارها، ولا تخضع بالقول. قال تعالى : ( يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً) [الأحزاب:59 ]
وقال تعالى: (وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ) [ النور:31 ].
وقال تعالى: (فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً) [الأحزاب:32 ].
والنصوص في ذلك كثيرة .
ويشترط لذلك أيضاً ألا يكون عملها ذلك سببا في إخلالها بما هو واجب عليها، كتربيتها لأولادها، وواجبها نحو زوجها .
ومما تقدم تعلمين أن لك أن تعملي مساعدة ممرض ما دمت ملتزمة بالشروط الواجب توفرها في عمل المرأة .
وأما بالنسبة لضرب الإبر للرجال، فلا يجوز لك ذلك، لأن هذا يستلزم اطلاعك على عورة الرجل، ولك أن تشترطي أن لا تقومي بهذا العمل إلا للنساء فقط، ما لم يكن هنالك رجل على حالة لا تسمح بتأخير الحقنة حتى يأتي الممرض الذكر، فلك أن تقومي بحقنه، ولتقصري نظرك على موضع الحقن فقط .
والله أعلم .

عنوان الفتوى تأخير الصلاة عن وقتها والتخلف عن صلاة الجمعة لمن يعمل في التمريض

السؤال كثيرا ما تفوتني الصلاة وأجمعها مع التي بعدها وذلك لكثرة العمل في ال تمريض أو الكشف على المرضى وكذلك أتخلف عن صلاة الجمعة في خدمة المرضى فهل عملي هذا جائز؟الفتوى الحمد للهالواجب أن تصلي الصلاة في وقتها ، وليس لك أن تؤخرها عن وقتها ، أما الجمعة فإن كنت حارسا أو نحوه ممن لا يستطيع أن يصلي مع الناس الجمعة فإنها تسقط عنك ، وتصلي ظهرا كالمريض ونحوه ، وأما الصلوات الأخرى فالواجب عليك أن تصليها في وقتها ، وليس لك أن تجمع بين صلاتين

عنوان الفتوى تمريض المرأة للرجالالسؤال هل يجوز أن تمرضنا امرأة ونحن رجال ، خاصة مع وجود ممرض ين من الرجال؟

الفتوى الحمد لله ..الواجب على المستشفيات جميعا أن يكون ال ممرض ون للرجال وال ممرض ات للنساء ، هذا واجب ، كما أن الواجب أن يكون الأطباء للرجال والطيبات للنساء ، إلا عند الضرورة القصوى إذا كان المرض لا يعرفه إلا الرجل فلا حرج أن يعالج المرأة لأجل الضرورة ، وهكذا لو كان مرض الرجل لم يعرفه إلا امرأة فلا حرج في علاجها له ، وإلا فالواجب أن يكون الطبيب من الرجال للرجال والطبيبة من النساء للنساء ، هذا هو الواجب ، وهكذا ال ممرض ات وال ممرض ون ، ال ممرض للرجال وال ممرض ة للنساء ، حسما لوسائل الفتنة ، وحذرا من الخلوة المحرمة

عدل سابقا من قبل محمد عبد الرؤف في الأربعاء سبتمبر 22, 2010 5:28 pm عدل 1 مرات
eng.mirooo
برنسيسة المنتدى و مشرفة القسم العام والاسلامى
برنسيسة المنتدى و مشرفة القسم العام والاسلامى
eng.mirooo

التمريض وفتاوى الشيوخ Qatarw.com_767381622

التمريض وفتاوى الشيوخ 9

التمريض وفتاوى الشيوخ 28
التمريض وفتاوى الشيوخ Jb12869108981

التمريض وفتاوى الشيوخ Wesaam-guse-active

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 5:14 pm

جزاك الله خيرا اخي الفاضل علي الموضوع الرااااااااااائع ده والله هو كان اكثر من رائع
وتقبل مروري لاني حبيت ادخل واشوفه
ayosh
ملكة المنتدى ومشرفة الفرقة الثانية
ayosh

الموقع : علي ايدك الشمال وانت داخل ع اليمين هتلاقي كرسي اقعد عليه استناني وانا هفكر اذا كنت اجيلك او لا
التمريض وفتاوى الشيوخ 9
التمريض وفتاوى الشيوخ Aaaaa11
التمريض وفتاوى الشيوخ 1666d2623dxy0

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 5:18 pm

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتهما حكم مهنةالتمريض من حيث ان الممرضه قد تلامس رجلا مريضا أو قد تخرج في حملات تطعيم وتسير فيالشوارع لوحدها مع رجل واحد او رجلين اذا لم يتوفر لهارفيقة؟؟الجواب: لا شك أن النساء بِحاجة إلى أن يُمرِّضهنّ نساءمن بنات جنسهنّ ، والملاحَظ في كثير من المستشفيات أن الذّكور يُمرِّضون الإناث ،والعكس ، الإناث يُمرِّضن الرِّجال !

وإذا كانت مهنة التمريض سيحفّ بهامُنكرات ، مِن مثل الخلوة بالأجنبي – وهو كثير – ومِن مثل زوال الحواجز بينالذَّكَر والأنثى ، ومِن مثل خروج المرأة مع رجل أجنبي عنها ، بل قد تُسافِرالممرِّضة مع سائق الإسعاف !

إلى غير ذلك من المنكرات ؛ إذا كان هذا سوفيَحفّ بمهنة التمريض فإنه لا يجوز للمرأة أن تَعمل بها .

وإذا كانت تعلّمتتلك المهنة فيُمكن أن تعمل في مستشفيات خاصة في أقسام النساء ، أو في بعضالمستوصفات والمراكز الصحية التي تكون أقسام النساء فيها معزولة تماما عن الرِّجال .

وإذا احتاج الرَّجل أو اضطُرّ إلى تمريض امرأة ، فتتولّى ذلك امرأة كبيرة .والله تعالى أعلم .

اولا ميرسي ليك ع التوبيك الجامد ده بجد روعه يسلموا ايديك يا محمد
وانا متفقه معاك في كل الافتاءات اللي قبل كده
بس في الجزئيه دي انا سمعت عنها كتير بصراحه مش عارفه اصدق مين ولا مين بس انا سمعت في قناه الرحمه من احد الشيوخ المشهود ليهم بالتقوي ان الموضوع عادي مفيهاش اي حاجه خالص لان بيكون نيتها او نيته هو انقاذ المريض ده
وبعدين يا محمد اذا كان ده في المستشفي فاذا كان او كانت ماشيه في الشارع وحصل حادث واضطريت انك تسعف المريض ده هتقول لا علشان حرام واسيبه يموت ولا ايه؟
وانا برضه رايي انها مش ممنوعه ابدا (انما الاعمال بالنيات)وطبعا دا مش معناه ان انا رايي صح بس دا مجرد اقتناع لان المهنه دي فيها انقاذ للمريض مش هختار مين فيهم امرضه
وبرضه ربنا الاعلم بالصح وربنا يهدينا للي يحبه ويرضاه
وفي انتظار المزيد من ابداعاتك يا محمد
ميرسي ليك

????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 5:25 pm

شكرا لمروركم ومشاركتكم بجد أسعدتونى ونورتو صفحتى
وياريت لو حد مننا عرف حاجه يقولها للجميع زى ما إتفقنا
أما بالنسبه لكلامك يا يويو طبعا كلامك مش فيه حاجه غلط يعنى مش هنختار مين من المرض اللى هنساعده ونمرضه وفعلا أنا شايف إن فى الحالات الحرجه والحوادث وكده لايجوز لنا الإختيار من المرضى وترك بعضهم لمجرد ذكر أو أنثى ولكن كلامى كان على المستشفيات ففيها يوجد الممرض والممرضه والأولى فى هذا الموقف أن نتحرى الحق ونفصل بيننا لكى لا نفتن سواء الشباب أو البنات
شكرا لمروركم
عود ريحان
عضو محترف
عضو محترف
عود ريحان

التمريض وفتاوى الشيوخ HzF54396
التمريض وفتاوى الشيوخ 55

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 8:24 pm

بجد انا اتخنقت من الكلام دا
هو موضوع جميل وجبتلنا الشيوخ بيقولو اية
بس معنديش اى تعليق اصلا على الكلام دا
لان فى الاول وفى الاخر بنعمل دا كلة لله سواء بقى لراجل ولا واحدة
كل دا كلام فارغ ال بيقول خلوة ودا
وكفاية بقى كدا عشان مفيش كلام يتقال
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 9:09 pm

شكرا على مرورك يا دودى

لو الموضوع مش عجبك ممكن تحذفيه

أنا حاسس من الرد إنك مخنوقه أوى

بس أنا حبيت أعمل موضوع كبير معاكم نتكلم فيه كلنا على الحاجات دى ونقولها لبعضنا وأكيد فى مننا مش عارف حاجات من دى

على العموم شكرا على مروركم جميعا

ayosh
ayosh

الموقع : علي ايدك الشمال وانت داخل ع اليمين هتلاقي كرسي اقعد عليه استناني وانا هفكر اذا كنت اجيلك او لا
التمريض وفتاوى الشيوخ 9
التمريض وفتاوى الشيوخ Aaaaa11
التمريض وفتاوى الشيوخ 1666d2623dxy0

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 9:55 pm

ع فكره يا محمد الموضوع جميل وفعلا يستاهل
مينفعش اننا نفصل الدين عن امور الدنيا اها ممكن نختلف لكن مش نتخنق من اللي ينبهنا للصح حتي لو كان الصح ده مش عاجبنا
مع احترامي ليكي يا دودي بس برضه لزم ناخدها في الاعتبار
وبجد الموضوع ده مهم جدا علشان الممرضات تحافظ علي نفسها والموضوع ده مهم لينا قبل الممرضين
والاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه طبعا
عود ريحان
عضو محترف
عضو محترف
عود ريحان

التمريض وفتاوى الشيوخ 55

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 10:03 pm

ayosh كتب:
ع فكره يا محمد الموضوع جميل وفعلا يستاهل
مينفعش اننا نفصل الدين عن امور الدنيا اها ممكن نختلف لكن مش نتخنق من اللي ينبهنا للصح حتي لو كان الصح ده مش عاجبنا
مع احترامي ليكي يا دودي بس برضه لزم ناخدها في الاعتبار
وبجد الموضوع ده مهم جدا علشان الممرضات تحافظ علي نفسها والموضوع ده مهم لينا قبل الممرضين
والاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه طبعا

يا محمد انا مش مخنوقة من الموضوع عشان حاجة
انا مدايقة من الكلام ال فية لانة كلام بصراحة نرفزنى
يعنى المفروض بقى اننا نقعد بقى وخلاص وبلاها دراسة دا احنا بننقذ حياة مرضى كتير ممكن تموت
وف الاخر شيخ يطلع ويقول خلوة وحرام يعنى هو بصلها من الناحية انها خلوة
احنا بنمرض الناس وبنعالجهم وفىا لاخر دا ساب كل دا وال ربنا قال علية وجة وقال خلوة وقال مينفعش البنات تمرض رجالة والعكس
يعنى المفروض لو قابلنى واحد فى الشارع بيموت اقف اتفرج علية عشان حرام؟
المفروض لو بشتغل فى مكان وواحد محتاجنى ضرورى ولازم علاج ومفيش حد المفروض اقعد اتفرج علية لحد ما يموت؟
لية ربنا مش هيحاسبنا على دا
مش هقول غير حسبى الله ونعم الوكيل بجد
عود ريحان
عضو محترف
عضو محترف
عود ريحان

التمريض وفتاوى الشيوخ 55

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 22, 2010 10:05 pm

على فكرة يا قمر
انا مش مخنوقة عشان كدا طبعا لازم نعمل اعتبار للدين فى كل حياتنا
مش عشان بس شغلتنا انها كدا
لا خالص
لازم ناخد باعتبار الدين وبكلام ربنا فى كل شئ صغير بنعملة عشان ربنا يباركلنا فية
وكلنا عارفين اننا داخلين الكلية دى وعارفين فيها كل حاجة ولازم هنتعرض لمواقف كتيرة
ولكن مع كل دا بنراعى ربنا وكل واحد ونيتة
myloveegypt
نائب المدير
نائب المدير
myloveegypt

التمريض وفتاوى الشيوخ 55

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالخميس سبتمبر 23, 2010 8:18 pm

ميرسي يا محمد ع التوبيك الجميل
بس انا رايي من راي عود ريحان
ده شغلي وبعمله اذا كان راجل ولا ست مش هتفرق معايا
وبعدين احنا هنكون همنا ننقذ ال قدامنا ولا نقعد نتغزل فيه
اظن مش كده وكمان الاعمال بالنيات وربنا
يحاسب كل واحد ع قد نيته طبعا

وكان ايام الحروب والغزوات ايام الرسول كانت النساء
هيه اللي بتمرض الرجال يعني عادي ومش حراااااااااام
ده رايي

والاختلاف ف الراي لا يفسد ف الود قضيه ابدااااااااا
تقبلوا مروري

????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالسبت سبتمبر 25, 2010 7:50 pm

شكرا لمروركم جميعا

أنا مش معاكم فى نفس الرأى

وأنا عارف إن ده واجبنا والأصل فى الموضوع هو النيه فعلا

وأرجو أن يكون الموضوع بس عجبكم

أنا كان قصدى بس ألفت نظركم ليه
love dream

love dream

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 10, 2010 2:02 pm

موضوع جميل يا محمد
تسلم االايادى
انا رايى ان مهما كان الاشخاص متديين وبيراعو ربنا
بردو الشيطان شاطر ولو ضامنه نفسى مش ضامنه اللى قدامى
دا رايى و الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه
وبعدين مكل واحد يقول رايه بهدوء انا بقرا الردود وحاسه ان اللى بيرد هيقوم يضربنى بالقلم هههههههههههههههههه\
اعصابكو حرام الضغط والسكر موضه فى الصغيرين هههههههههههههههههههههه
بهزر محدش يزعل
Banota Baskota
مشرفة منتدى حواء والقسم الترفيهى والمسابقات
مشرفة منتدى حواء والقسم الترفيهى والمسابقات
Banota Baskota

التمريض وفتاوى الشيوخ 426850164
التمريض وفتاوى الشيوخ 9

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالإثنين نوفمبر 29, 2010 5:25 pm

بصراحة توبيك جميل اوى ولسة شايفاه بس ريلى تحفة

وانا بقول لا يجوووووووز يعنى من رأيى انه مش ينفع مهما كان بردو وليه نحط نفسنا فى موقف شبهات نتجنبها احسن وشكرا تقبلوا رأيى
moon tears
عضو جديد
عضو جديد
moon tears

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 12:28 am

بجد موضوع جامد وكان لازم يتناقش من زمان لان ف ناس كتير مش وخدين بالهم من حاجة زى دى Smile
paradise swallow
عضو مميز
عضو مميز
paradise swallow

مُساهمةموضوع: رد: التمريض وفتاوى الشيوخ   التمريض وفتاوى الشيوخ Icon_minitimeالأربعاء مارس 02, 2011 10:30 am

بجد الموضوع مهم وحيوى فعلا بس مش عارفة ارد اقول ايه لان اى واحد داخل المهنة دى هدفه الاساسى انقاذ المريض راجل اوست سيان يعنى مينفعشى اشوف واحد بيموت ومش انقذه واقول ده حرام اكيد ديننا مش بيدعوا لكده ده دين التسامح والرحمة
بس اكيد فى الاول والاخر لازم نحافظ على نفسنا كويس من اى شبهات وضرورى اذا حد وصل لحاجة يقولنا عليها
جزاك الله خيرا يا محمد على طرحك هذا الموضوع

التمريض وفتاوى الشيوخ
صفحة 1 من اصل 1